2022-05 Tur til Møn

11.05.2022

2022-05 - Den 11-5-2022 var vi (ca. 40 glade pensionister fra Helsinge Pensionistforening) på tur til Møns klint. Dagens program havde følgende indhold:

Rundvisning på Liselund slot og have, frokost på Liselund ny slot, besøg på Geocenter Møns klint og kaffe og lagkage på Dalby Hotel. Vejret var med os, så vi fik en herlig dag med mange oplevelser, både inde og ude. Der var vist ikke mange, der så klinten nedefra stranden, da det krævede, at man skulle ned og op af ca. 500 trappetrin. Hvilket var noget af en udfordring for de fleste af os - især op-turen.

Dagens program
På turen mod Møn fik vi lige at kik på Skovtårnet
En lille pause på vejen mod Møn, hvor der også blev serveret kaffe og en lille en til ganen
Vi er ankommet til Liselund
Liselund park. En utrolig smuk og velplejet park, som indeholdt både søer, skov og græsplæner.
Ankommet til Liselund
Et kig ud over Liselund park
Der var også ænder i parken
Vi er på vej op mod slottet
Første kig på slottet. Lidt skuffende. Jeg troede, at det var meget større, men det var det ikke. Det blev normalt kun brugt til sommerbolig og festlige…
Foran slottet
Der var ingen toiletter på slottet. I stedet for benyttede man det lille hus i baggrunden
Vi blev delt op i to hold, hvor det ene hold var inde i slottet, mens det andet hold så parken.
På vej ind i skoven, som var en del af parken.
Skulptur i skoven af Liselunds hvide dame
Mindestene for slottets ejere/beboere
De seneste var fra 2004, så stedet benyttes stadigvæk
På Pyramideøen i den store Skriversø syd for lystslottet står en stenpyramide med panfløjte og en indskrift på fransk: ”Harmonien forener os”.
Skriversøen
Meget idyllisk