Det hele startede med, at jeg flere gange havde udtrykt ønske om at komme til Paris. Min datter havde derfor fået den fine ide at få gæsterne til min 60 års fødselsdag til at spæde i kassen til en sådan tur. Det foregik ved at hun havde lavet et puslespil, som jeg skulle samle ved bordet. Gæsterne havde hver fået udleveret en kuvert med en brik, som de så skulle give mig, når de ankom til festen. Meget underligt sådan at få en hel masse kuverter i gave :-). Da jeg havde samlet puslespillet kunne jeg se, at der stod “En tur til Paris”. Meget flot gave, som jeg blev rigtig glad for.

Efter lange overvejelser fandt vi en tur til Paris med TV2Lorry, som var arrangeret af BEST Travel. Umiddelbart så det ud som en fin tur med guide samt med mulighed for at se meget af Paris på få dage. En rigtig oplevelsestur. Vi boede på et hotel, der hedder Hotel Moris i centrum af Paris.

Program for rejsen

2-5-2007: Afgang med bus onsdag d. 2. maj kl. 06.00: Afrejse fra Ellebjerg Station. Via Rødby-Puttgarden , Hamborg, Køln og Aachen gennem Belgien og til grænsen ved Valenciennes. Vi ankom til Paris sidst på aftenen (ved 23.30-tiden).

3-5-2007: Tur til Versailles: Denne dag var afsat til en tur til Versailles. Et spændende besøg på et af de mange slotte. Om aftenen var der arrangeret en ekstra tur i Metroen med det formål at introducere os til at køre i Metro på egen hånd. Vi kørte fra hotellet til Tour Montparnasse og retur. Tour Montparnasse er en 209 m høj bygning med 59 etager. Jeg var helt oppe på taget for at nyde udsigten – og sikken en udsigt. I fotoalbummet kan du se billeder derfra.

4-5-2007: Paris på egen hånd og aftentur-sejltur på Seine. Vi havde besluttet os for at se Notre Dame og Louvre, som nogenlunde tæt på vores hotel. På gåturen til disse fik vi set lidt af bylivet. Sikken trafik. Trafikanterne i Paris bruger vist det meste af deres tid i trafikken til at vente på at køre videre. Overalt var der biler og motorcykler men ikke ret mange cykler.

Vi var først i Notre Dame, som er et imponerende bygningsværk. Derefter tog vi til Louvre, hvor vi var inde i bygningen for at se en ægyptisk udstilling. Vi havde lidt svært ved at finde ud, så vi fik lige set nogle andre udstillinger også. Blandt andet så vi Mona Lisa.

5-5-2007: Denne dag var afsat til rundture i Paris med guider. Første tur foregik om formiddagen med Dan Tschernia som guide.  Denne tur var primært koncentreret om det nye Paris. Bl.a. var ude og se Spreckelsens kube og den omliggende bydel. Om eftermiddagen var vi på bytur med BEST Travels guide, hvor vi var rundt i den mere traditionelle del af Paris.

6-5-2007: Hjemrejse. Vi startede kl. 7.30 fra Paris og var hjemme omkring midnat i Helsinge. Turen hjem foregik stille og roligt og var egentlig meget behagelig. Men da vi først kom til Danmark, var det ved at føles meget trættende at køre i bus, og man længtes meget efter at komme hjem.

Om turen: Det må siges, at turen i det store og hele var en stor succes. Vi fik set rigtig meget af Paris på den korte tid, vi var der. Vi fik ikke rigtigt prøvet det franske køkken. Næsten alle menukort var på fransk, og da vores franske ikke er for godt, havde vi svært ved at tyde indholdet. Det endte derfor mest med, at vi nøjedes med en hapser :-).

Jeg har lavet et lille diasshow og en video fra turen, som du kan se, hvis du klikker på følgende links:

Klik her for at se diasshow

Klik her for at se video